söndag 29 april 2007

Röd åklagare av Xiao Rundcrantz

Det är lite intressant att läsa om Kinas korrumperade rättssystem. Men mer än så är det inte. Jag upplevde boken mer som en rapport än något annat. Xiao Rundcrantz skriver ytterst lite om sig själv i detta korrumperade rättssystem. Trots att boken handlar om hennes jobb som åklagare. Först i sista kapitlet kommer människan Xiao fram. Och då är det liksom för sent.

Betyget måste bli tre minus.

Extra förtydligande: Betyget är en trea, men den är svag. Tre av fem alltså. Inget annat.

Jag har svårt att bestämma vad jag ska läsa nu. Jag tar en pausbok. Traci Lords: Nattens barn. Den läser du på en dag, säger mamma.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så dålig var den väl ändå inte?!

Sara sa...

Tre minus tycker jag är ett rättvist betyg. Tycker du som är mer insatt i liknande system något annat?

Anonym sa...

Tre plus tycker jag är mer rimligt. Tre minus är ju riktigt jä**la skitdåligt! Tre minus skulle jag ge "Små gula citroner" eller barnboken "Nalle" som troligen är den segaste och tråkigaste bok som någonsin skrivits. Och dessutom är det fula bilder. (Hur många minus får Citronerna i din skala?)Om du vill läsa mer från Kina så testa Vilda svanar. En riktigt bra generationsroman
- based on a true story....

Sara sa...

Nu fattar jag. Vi betygsätter enligt olika system. Jag menar betyg 3-, dvs. en svag trea. Du tror att jag använder plus och minus, som Aftonbladet typ. Men jag använder det gamla hederliga betygssystemet 1-5. Och minuset skulle bara beteckna att det är en svag trea. Jag ska förtydliga det i bloggen. Vad roligt att du blir så engagerad! Jag har läst Vilda Svanar. Har för mig att den är en fyra.